Followers

"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan manusia."

Facebook Badge

4 Cara atasi sembelit ketika hamil supaya tak meneran macam nak bersalin

Assalamualaikum..

Sembelit ketika hamil? Uuh..sakitnya..

Memang serik jika dah terkena..kadang-kadang sampai luka dan berdarah. Ada seorang ibu bagitau saya dia tak boleh nak buang air sampai 2 minggu lamanya..akhirnya sembelit ketika nak membuang.

Dahulu saya juga pernah mengalaminya ketika hamil. Saya buat apa saja cara untuk elakkan sembelit. Termasuklah membeli ubat perangsang pelawas enema untuk memberikan "rasa nak buang air".
Contoh enema.
Sumber: internet

Ada seseorang menegur saya dan mengatakan tidak elok jika terlalu bergantung dengan ubat perangsang pelawas seperti lactulose atau enema untuk membantu melawaskan. Lebih baik mengambil makanan sebenar atau makanan tambahan semulajadi yang sesuai dan lebih selamat untuk membantu.

Terlalu bergantung kepada pelawas juga menyebabkan usus bergantung penuh kepada perangsang pelawas untuk membuang air besar sehingga proses peristalsis tidak berlaku secara semulajadi.

Sembelit sewaktu hamil lebih teruk jika ia berlaku ketika sedang sarat hamil. Terlalu lama mencangkung di tandas sangatlah tidak digalakkan bagi ibu hamil kerana rahim mudah menurun. Sebaiknya gunakan tandas duduk apabila telah sarat hamil untuk lebih selesa.

Terlalu kuat meneran juga tidak elok bagi ibu hamil. Hati-hati ya..jangan sampai anda meneran macam nak bersalin pula.

Kenapa ibu hamil mudah kene sembelit?

Ibu hamil mempunyai hormon progestron yang banyakmenyebabkan usus si ibu memproses makanan lebih perlahan dan sukar dihadam. Makanan yang tidak dapat dihadam dengan baik akan menyebabkan sembelit.

Bagi ibu yang sarat hamil, rahim yang semakin membesar menyebabkan tekanan pada usussehingga boleh menghalang laluan najis ke usus besar dan rektum.

Ibu hamil selalunya memerlukan zat besi yang tinggi untuk mendapatkan bacaan hemoglobin atau HB yang baik sepanjang kehamilan. Pengambilan sesetengah pil zat besi yang banyak boleh menyebabkan ibu-ibu mudah terkena sembelit. 


Bagaimana caranya nak elakkan sembelit ketika hamil?

Cara 1:

Minum air masak lebih banyak. Sebaiknya 3 liter sehari.

Cara 2:

Makan lebih banyak makanan berserat, roti tinggi serat dan buah-buahan.

Cara 3:

Melakukan senaman untuk merangsang pergerakan usus. Contoh senaman berjalan kaki, berbasikal atau berbaring sambil melakukan pergerakan seperti mengayuh basikal untuk merangsang pergerakan najis di usus

DAH BUAT 3 CARA DI ATAS, TAPI TAK BERKESAN JUGA?

Jika ketiga-tiga cara di atas telah dilakukan namun masih tidak berhasil dan ibu-ibu masih sembelit, bolehla cuba suplemen kalsium Shaklee Ostematrix sebagai cara ke 4. InsyaaAllah berhasil.

Shaklee Ostematrix adalah suplemen kalsium yang mengandungi magnesium, vitamin D dan boron.
Tiada ubat perangsang pelawas dalam kandungannya.

Magnesium dalam Ostematrix membantu secara tidak langsung dengan memudahkan pergerakan otot usus untuk mengeluarkan najis secara lembut.

Magnesium juga boleh membantu menyerap air lebih baik. Penambahan air di dalam kolon menyebabkan najis menjadi lebih lembut dan mudah untuk dikeluarkan

Ibu hamil yang mengambil Ostematrix pada waktu malam sebelum tidur sangat membantu untuk:

✔melembutkan najis 

✔merangsang pergerakan najis

✔membolehkan ibu-ibu membuang air besar tanpa rasa sakit akibat sembelit 


Ostematrix bukan sekadar kalsium. Sangat banyak manfaat Ostematrix ni untuk ibu hamil selain membantu mengelakkan sembelit. 


ANTARA MANFAAT LAIN OSTEMATRIX UNTUK IBU HAMIL

✔Membantu menghilangkan lenguh badan dan sakit pinggang

✔Membantu mengelakkan kekejangan otot atau cramp ketika kehamilan

✔Membantu mengatasi masalah gigi ibu hamil yang mudah rapuh dan longgar akibat kekurangan kalsium

✔Membantu mengurangkan risiko pra-eklampsia ketika hamil

✔Menampung kekurangan kalsium ibu hamil 

Sebab itulah Ostematrix menjadi pilihan selamat bagi ibu hamil dan termasuk dalam SET IBU HAMIL 



Ostematrix (120 biji)
RM61.00 SM/SS

InsyaaAllah, lepas ni anda dapat membuang dengan lawas tanpa perlu meneran macam nak bersalin dan mencangkung lama dalam toilet lagi. Tak payah lagi malu-malu keluar toilet sebab orang kat luar pun tak perlu lagi menunggu giliran lama nak masuk tandas. Masuk, dapat terus buang dengan jayanya dan settled.

Hubungi saya sekarang untuk mendapatkan Ostematrix anda.

Oh ya. Ibu lepas bersalin yang susah nak membuang juga boleh ambil Ostematrix untuk elakkan fobia takut buang air besar dan tak buang berhari-hari sampai sembelit. InsyaaAllah sangat membantu!





Nak order Ostematrix??

SMS/Whatsapp/Call:

ZA 

018.200.3707

017.218.7915



Untuk sebarang pertanyaan tentang produk, bolehlah berhubung dengan saya seperti berikut:

✍ PM: Lovely Faizah 
✐ Blog: www.lovelyzaiz.com
✉ Email: faizah85 @gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-2003707 / 017-2187915
➲ COD Area:

Pengedar Shaklee Telok Panglima Garang, Sijangkang, Kg Medan, Jusco Bukit Tinggi, Giant Klang, Bandar Botanik, Parklands, Bandar Puteri, Johan Setia, Jenjarom, UiTM Shah Alam, Unisel, MSU, Stadium Shah Alam, Politeknik Shah Alam, Plaza Alam Sentral, PKNS, SACC Mall, I-City, Seksyen 7 (berhampiran Jakel/Pusat Komersial), Seksyen 2, Padang Jawa, Alam Avenue, Jusco Bukit Raja dan kawasan Shah Alam yang berhampiran.

No comments:

Post a Comment

 

Disclaimer #1

Sebarang penulisan di LovelyZaiz.com adalah perkongsian peribadi. Tiada kaitan dengan mana-mana pihak samada masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Dilarang untuk mencetak/menyalin sekiranya bukan bertujuan untuk perkongsian ilmu.

Disclaimer #2

Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.